Met SEA kun je snel en doelgericht meer leads binnenhalen. Het zijn de bekende advertenties die je bovenaan in de zoekopdrachten van zoekmachine Google ziet staan. Tegenwoordig overigens ook onderaan in Google. Hiermee geeft de zoekmachine gigant al een signaal af hoe belangrijk ze deze advertenties vinden, het is namelijk een krachtig verdien model. Maar ook voor jouw business valt er veel winst te behalen met Google adverteren. Maar wat is het precies en hoe zet je deze advertenties goed en tegen een zo laag mogelijk budget in?
Ga slim om met je advertentiebudget
SEA staat voor search engine advertising en wordt ook wel zoekmachine adverteren genoemd. Doelgericht ga je met zoekwoorden adverteren op zoekmachines als Google. Omdat in Nederland Google veruit de meest gebruikte zoekmachine is, houden we deze ook even als de standaard aan. Adverteren op Google gaat via Google Ads. Na een zoekwoordenonderzoek weet je op welke zoektermen je gaat adverteren om met je bedrijf, dienst of product gevonden te worden. Relevantie is hierbij belangrijk om een zo hoog mogelijke Click Through Rate (CTR) te behalen, de kliks op de advertentie die naar je webpagina leiden. Dit gaat gepaard met het instellen van je advertentiebudget, wat je onder andere inzet voor je CPC-bod. De bieding die je op de betreffende zoekterm doet en wat het je dus Cost-Per-Click. Klikt iemand op jouw advertentie, dan gaat dit bedrag dus van je advertentiebudget af. Dat is allemaal heel specifiek in te stellen. Hoe hoog dit bedrag is? That’s the game. En dat is sterk afhankelijk van de concurrentie die ook op diezelfde zoekterm gevonden wilt worden.
Benut je marketingbudget optimaal
Je betaalt voor SEA in principe dus per bod. Maar voor het zover is, heb je al heel wat vooronderzoek en instellingen als investering gedaan. Dit geldt overigens ook voor SEO, wat staat voor Search Engine Optimization. Dit is op organische wijze Hoger in Google komen. Dit kost geen extra budget, maar wel veel meer tijd en investering dan SEA. Voor beide vormen van zoekmachine marketing is een zoekwoordenonderzoek nodig. Misschien scoor je met een aantal termen organisch al goed in Google en wil je met andere zoektermen ook door middel van SEA goed gevonden worden. Of wil je uiteindelijk op zoveel mogelijk zoektermen organisch gevonden worden. Dan is het goed om SEA en SEO te combineren, aangezien je toch je vooronderzoek moet doen. Bovendien vullen SEO en SEA elkaar niet alleen mooi aan, ze versterken elkaar ook. Maar de mogelijkheden blijven natuurlijk een beetje afhankelijk van je totale marketingbudget of de tijdsinvesteringen die je ervoor over hebt.
Online marketing is onmisbaar, ga er verstandig mee om
Het is een kwestie waar veel startende of kleinere ondernemers mee worstelen: hoe zet ik mijn online marketing zo efficiënt mogelijk in. Het allemaal zelf doen en opboksen tegen je concurrentie, naast al je andere werkzaamheden? Je kunt een poging wagen. Maar als je je eerst nog in alle mogelijkheden en manieren van uitvoeren moet verdiepen (naast je overige werkzaamheden), het vooronderzoek moet doen (naast je overige werkzaamheden), alles moet instellen, inzetten, bijhouden, meten, analyseren en optimaliseren (naast je overige werkzaamheden)… dan kom je hoogstwaarschijnlijk vroeg of laat tot het besef dat het uitbesteden van je online marketing het meest efficiënt is. Specialisten die op alle fronten van de hoed en de rand weten en tegen zo laag mogelijke kosten optimale resultaten voor je business behalen. Ga het gesprek aan met een erkend SEA bureau. Is er een wederzijdse klik, dan zul je er op basis van vertrouwen echt de vruchten van gaan plukken.