Er komt veel kijken bij een pakket versturen. Het goed verzorgen van je logistiek en door rekening te houden met ongelukkige situaties zoals diefstal, schade of het kwijtraken van pakketjes kan er al veel ellende worden vermeden. Gelukkig zijn er veel tips waar je aan kunt denken om de kans op deze ongelukkige situaties te verminderen.
Verkeerde verzendlabels en verpakkingsmateriaal
In alle haast en enthousiasme komt het vaak voor dat verzendlabels verkeerd worden ingevuld of zelf helemaal worden vergeten. Missende of foutieve verzendlabels zijn één van de belangrijkste redenen van vermissingen en vertragingen. Het is daarom slim om altijd even alle informatie op het verzendlabel te controleren voordat je het pakket verstuurt. Controleer de adresgegevens (ook de volgorde), zorg voor een duidelijk leesbaar label op de langste zijde van het pakket en check de spelling van geschreven namen. Al deze informatie en meer is cruciaal bij een pakket versturen.
Bij een pakket versturen is het ook van groot belang dat het pakket uiteraard goed is ingepakt. Tijdens het vervoer kan een pakket worden blootgesteld aan allerlei situaties die het kunnen beschadigen: vuil, vocht, stoten of pakketjes die over elkaar heen vallen. Een goede verpakking kan al veel betekenen. Kies altijd voor een stevige doos zonder schade, vul lege plekken op met bijvoorbeeld piepschuim of bubbelfolie en gebruik sterke tape, zoals ducttape, om te voorkomen dat een doos scheurt.
Beschadiging, vermissing en vertraging
Mocht ondanks alles je pakket toch beschadigd raken, dan kun je een schadeclaim indienen wanneer je pakket verzekerd is. Als je pakket niet verzekerd is, dan ben je de kosten van je pakket kwijt.
Als je pakketje niet meer te traceren valt, dan kun je een onderzoek laten starten door het verzendbedrijf. Als het pakketje niet meer wordt gevonden, dan kun je een vermissingclaim indienen wanneer het verzendbedrijf je pakketje als vermist heeft aangegeven.